|
|
Krzysztof Wawrzyniak »
GRAFIKA
Krzysztof Wawrzyniak, artysta grafik, wieloletni pedagog Wydziału Grafiki i Malarstwa
ASP w Łodzi należy do tej generacji polskich grafików, która z powodzeniem
kontynuuje wspaniałe tradycje sztuki graficznej, ukształtowane głównie w latach
sześćdziesiątych i siedemdziesiątych w zakresie drzeworytu i technik
wklęsłodrukowych przez tak wybitnych polskich artystów, jak Mieczysław Wejman,
Konrad Srzednicki, Józef Gielniak, Stanisław Fijałkowski, Jerzy Panek, Stanisław
Wójtowicz i ich młodszych następców, takich jak Ryszard Otręba, Jerzy Grabowski,
Zbigniew Lutomski czy Jacek Gaj.
Należy on do tej grupy pokoleniowej, która zdołała zachować tradycję klasycznego
warsztatu graficznego i wpisała się w ogólny charakter zjawiska określanego przez
krytyków sztuki, także zagranicznych, mianem "Polskiej szkoły grafiki".
Szczególnie w zakresie druku wypukłego, w technikach drzeworytu i linorytu, artyści
- wśród nich także Krzysztof Wawrzyniak - wypracowali jakby nową formułę grafiki
w zestawieniu z twórczością ich poprzedników. Jest to widoczne szczególnie
w pracach takich artystów średniego pokolenia uprawiających techniki druku
wypukłego, jak m.in. Tadeusz Nuckowski, Lesław Miśkiewicz, Jerzy Jędrysiak.
Ta wyraźna pokoleniowa transformacja dokonała się w latach osiemdziesiątych.
Nie był to ostry zwrot w polskiej grafice czy też stworzenie całkowicie odmiennej
tendencji artystycznej - raczej ewolucyjna przemiana nawiązująca do zasobu
problemów i środków obecnych w twórczości grafików starszego pokolenia.
Krzysztof Wawrzyniak jest autorem kilku dużych cykli grafik i rysunków. Pierwsze
ważniejsze cykle linorytów wykonał na początku lat osiemdziesiątych: "Emigracje
wewnętrzne" /1981 1982/ i "Agresje" /1984/; kolejny znaczący cykl pt. "Tajemnica
Wielkanocna" - w latach 1983 -1985. "Czarne skrzynie" powstały na przełomie lat
osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych /1988 - 1990/, "Magiczne pole świadomości"
w latach 1990-1993, a "Przedmioty codziennej kontemplacji" w roku 1992. W latach
1995-1997 artysta zrealizował obszerny cykl rysunków określony jako "Obszar"
i "Obszar narysowany", w tym samym czasie powstał też kolejny cykl linorytów
"Zgodnie z naturą rzeczy".
Wymienione cykle, liczące od kilku do kilkunastu, a nawet, jak w wypadku cyklu
rysunków, kilkudziesięciu prac, określają najlepiej dotychczasowy dorobek artysty.
Każdy z wymienionych cykli stanowi pewną zamkniętą całość, posiada wyraziste,
odrębne elementy formy plastycznej, reprezentuje odmienny rodzaj doświadczenia
artystycznego. Sztuka Krzysztofa Wawrzyniaka jest zjawiskiem żywym, emocjonalnym;
z jednej strony jest wyrazem uzewnętrzniania poprzez grafikę i rysunek stanów
oraz nastrojów wynikających z osobistego, wewnętrznego doświadczenia, z drugiej
strony - przefiltrowanym, osobistym odniesieniem się do aktualności, również
aktualności w sztuce. Mimo, że artysta tworzy cykle prac, nie są to cykle formalne,
oparte na systemowości. Raczej eksploatuje w sposób fenomenologiczny zawartość
obszarów wizualnych nośnych znaczeniowo, zgodnych w danym momencie z jego
wrażliwością intelektualną i percepcyjną oraz wewnętrzną miarą estetyczną.
Twórczość Krzysztofa Wawrzyniaka wrosła w pejzaż polskiej grafiki w sposób
niezwykle naturalny. Od pierwszych prac, które realizował pod koniec lat
siedemdziesiątych i na początku osiemdziesiątych, a którymi rozpoczął swe
uczestnictwo w polskim życiu artystycznym, stał się artystą ważnym, cenionym
i nagradzanym.
Naturalna obecność jego prac na wystawach lokalnych, ogólnopolskich
i międzynarodowych wynikała z wysokiego pułapu, od jakiego Krzysztof Wawrzyniak
zaczynał swą samodzielną działalność jako młody, ale już w pełni ukształtowany
artysta. Jego prace zawsze wyróżniały się perfekcjonizmem technicznym, inwencją, 5
wielowarstwowością w sferze formalnej i znaczeniowej, siłą wizualnego działania,
zaskakującym sposobem traktowania klasycznej techniki druku wypukłego
czy specyficznym formatem.
W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych artysta doprowadził do pełni swoją
wypowiedź, opartą na języku grafiki. Biorąc udział w licznych wystawach uzyskał
kilkanaście nagród, w tym kilka na dużych wystawach międzynarodowych. To
zagwarantowało mu obecność we wszystkich większych prezentacjach polskiej grafiki.
Jego twórczość przedstawiona została także w obszernym wydawnictwie ukazującym
obraz polskiej grafiki w latach dziewięćdziesiątych, wydanym w roku 1996. *1
Od wielu lat związany jest z Międzynarodowym Towarzystwem Drzeworytników
XYLON i Stowarzyszeniem Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie.
Również
od wielu lat bierze regularnie udział w wystawach organizowanych przez te
stowarzyszenia. Prace Krzysztofa Wawrzyniaka spotkać można na większości wystaw
i konkursów graficznych w Polsce, szczególnie na wystawach poświęconych technikom
drzeworytu i linorytu, takim jak Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego
w Olsztynie czy wystawie Ogólnopolskiego Konkursu Graficznego im. Józefa Gielniaka
w Jeleniej Górze. Analiza dokumentacji biograficznej artysty w części dotyczącej
udziału w wystawach z okresu ostatnich dwudziestu lat ukazuje jego ogromną
aktywność wystawienniczą. Jego prace znajdują się też w większości zbiorów
muzealnych w Polsce oraz w ważniejszych znanych kolekcjach grafiki za granicą.
Twórczość graficzna Krzysztofa Wawrzyniaka wiele zawdzięcza tradycji "Łódzkiej
Szkoły". Będąc studentem profesorów: Bartczaka i Fijałkowskiego wyniósł z łódzkiej
Uczelni najlepsze tradycje - zarówno głęboko profesjonalny stosunek do twórczości
artystycznej, pogłębioną wiedzę zawodową w dziedzinie grafiki, jak i intelektualną
finezję.
Mimo zdecydowanie odmiennej koncepcji artystycznej i formy odbiegającej od sztuki
swych profesorów, twórczość Krzysztofa Wawrzyniaka, podobnie jak i kilku innych
łódzkich artystów średniego i młodszego pokolenia, stanowi kontynuację poszukiwań
prowadzonych przez mistrzów "Łódzkiej Szkoły".
W latach dziewięćdziesiątych, szczególnie w ich drugiej połowie, artysta wyraźnie
poszerzył formułę swej sztuki. Wprowadził zarówno zmiany związane z uprawianą
techniką, jak i z charakterem samej wizji artystycznej. O ile w latach wcześniejszych
wiodącym elementem twórczości Krzysztofa Wawrzyniaka była grafika warsztatowa
poszerzona o autorskie działania w zakresie ilustracji książkowej i ekslibrisu, o tyle
w latach dziewięćdziesiątych twórczość ta rozwija się dwutorowo, obejmując zarówno
obszar grafiki, jak i obszar rysunku.
Charakteryzując twórczość Krzysztofa Wawrzyniaka z lat dziewięćdziesiątych
w stosunku do okresów poprzednich - dostrzega się wyraźną zmianę polegającą
na wyciszeniu i uproszczeniu formy. W linorytach pojawia się synteza i lapidarność,
częste posłużenie się znakiem.
Całość kompozycji zostaje sprowadzona do pojedynczych form-znaków, bądź
do zestawu znaków, zbliżonych swym charakterem do tych, jakie można spotkać
w dalekowschodnich alfabetach. Tego typu prace autor realizuje zarówno
w miniaturowej, jak i dużej skali - niektóre wielkoformatowe prace przekraczają
wymiar dwóch metrów.
Wcześniejszą zapowiedzią tego typu prac był cykl "Zgodnie z naturą rzeczy", który
powstał w połowie lat dziewięćdziesiątych; w obrębie tego cyklu pojawiają się prace,
w których akcja wizualna sprowadzona jest do relacji kilku prostych elementów
- znaków, zawierających jakby jeszcze odległe echo ikoniczności. Znaki te, w pracach
z lat ostatnich, bardziej przynależą do uniwersalnego, abstrakcyjnego pisma niż do
sfery mającej odniesienia ikoniczne. Podobna prostota, choć posiadająca całkowicie
odmienny wyraz artystyczny, bo wyrażona zupełnie odmiennymi środkami, pojawia się
w wielkim cyklu rysunków "Obszar narysowany". Obszar narysowany to obszar
wypełniony niezwykłą wizualnością, będącą wyrazem bezpośredniego przekazu
wrażliwości, jakby estetyczną sublimacją stanów psychicznych. W rysunkach z tego
cyklu nie ma żadnej manipulacji, chęci konstruowania, warsztatowości - jest to
przebywanie w obszarze ciszy, w materii szarej, pozbawionej właściwości, docieranie
do nieuchwytnych obszarów wizualnej wrażliwości, kontemplacja czystej wizualności.
W sensie technicznym ta próba bezinteresownego poszerzenia obszaru doświadczenia
wizualnego jest doświadczeniem możliwych wzajemnych relacji węgla rysunkowego
i białej farby.
Sztuka Krzysztofa Wawrzyniaka nie poddaje się zbyt łatwo interpretacji, jest w niej
wiele wątków, wiele prób, wiele podejść, podjętych tematów. Literackie tytuły
poszczególnych cykli to również metafory - określają jedynie przybliżone pole działań
autora i kierują uwagę do miejsc, gdzie ewentualnie można szukać możliwości
interpretacyjnych. W sztuce tej niezwykle istotna wydaje się prywatność wypowiedzi
artystycznej i zarazem uniwersalność formy. Prace Krzysztofa Wawrzyniaka posiadają
głęboki sens estetyczny. Przyjmując, iż jest to Dzieło w pełni estetyczne, będące bytem
niezależnym, dostrzec można, że nie posiada ono jednak pełnej autonomii, jak
np. dzieła sztuki konkretnej, których sens zawarty jest w systemie własnych
wewnętrznych praw. Grafiki Krzysztofa Wawrzyniaka, szczególnie te z ostatnich lat,
mają charakter metafory znakowej i są bliskie tradycji utworów będących zarazem
pismem i obrazem, realizowanych przez japońskich mistrzów kaligrafii, ale i przez
zwykłych ludzi wtajemniczonych w zasady tworzenia tego typu przekazów.
W pracach wielu łódzkich grafików inspiracje płynące z kultur Dalekiego Wschodu
wydają się być dość często obecne, nie omijają one chyba również i Krzysztofa
Wawrzyniaka. W artykule "Spojrzenie na powojenną grafikę łódzką" Krzysztof Jurecki
przypisuje twórczość Krzysztofa Wawrzyniaka do nurtu intelektualnego i analitycznego,
wywodzącego się z linii Władysława Strzemińskiego, poprzez Stanisława
Fijałkowskiego i Andrzeja Bartczaka: "Uczniem Andrzeja M. Bartczaka, prowadzącym
obecnie własną pracownię, jest Krzysztof Wawrzyniak, autor pełnych wirtuozerii
warsztatowej linorytów, w których dopatrzeć się można również pozostałości po sztuce
konceptualnej." *2
Niezależnie od wszelkich możliwych klasyfikacji formuła sztuki Krzysztofa
Wawrzyniaka wydaje się być ciągle otwarta i żywa, oparta na poetyckiej wrażliwości
autora, pozwalającej mu odnawiać własną koncepcję artystyczną bez utraty tego, co
w jego sztuce jest najbardziej osobiste.
Recenzja twórczości i działalności dydaktycznej Krzysztofa Wawrzyniaka, prof. Akademii Sztuk
Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, w związku z postępowaniem o nadanie tytułu
naukowego profesora (fragment).
Prof. zw. Jan Pamuła,
Kraków, 14 kwietnia 2000
*
1. Jan Fejkiel, Danuta Wróblewska, Tomasz Gryglewicz, Polska grafika lat dziewięćdziesiątych,
Wyd. Buffi, Bielsko-Biała 1996.
2. Krzysztof Jurecki, Spojrzenie na powojenną grafikę łódzką, Format, 1995, 20/21, nr 3-4.
Kontakty z pedagogami Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi są mi szczególnie bliskie
poprzez ich wyróżniające się dzieła, które spotykam na najważniejszych wystawach
sztuki w Polsce i poza granicami. Tak też jest między innymi z grafikami Krzysztofa
Wawrzyniaka. Na każdej wystawie z łatwością odnajduję jego prace, noszące cechy
mocno zindywidualizowane. Ta cecha jest wyróżnikiem całego środowiska grafików
w Łodzi. Posiada ono swoiste znamiona odrębności i stanowi o większej wyrazistości
w poszukiwaniu stale nowych dróg. Permanentne, ambitne poszukiwanie nowych
rozwiązań kojarzy się z uczelnią, która za patrona obrała sobie Władysława
Strzemińskiego - reprezentanta awangardy sztuki współczesnej. Ten sam duch
poszukiwań i wierność jego idei cechuje absolwentów łódzkiej szkoły.
Krzysztof Wawrzyniak, jako niekwestiono wana osobowość artystyczna, jest wyjątkowo
czynnym, dynamicznym twórcą w dziedzinie grafiki i rysunku, czego potwierdzeniem
jest udział w wielu wystawach tych dyscyplin sztuki.
Od ostatniej nominacji bierze w dalszym ciągu aktywny udział we wszystkich
ważniejszych wystawach grafiki w kraju, wystawach grafiki polskiej za granicą
oraz w wystawach międzynarodowych. Wystawiał na Triennale Grafiki w Krakowie,
XYLONie - Triennale Drzeworytu w Winterthur, Wystawie Grafiki w Seulu, Norweskim
Triennale Grafiki w Fredrikstad, Intergrafii w Katowicach itp.
Do Krakowa przywiózł teczkę ze swoim dorobkiem ostatnich lat. Z prawdziwą
przyjemnością przeglądałem te grafiki, tak jak kartkuje się album. Wywarły one na mnie
bardzo duże wrażenie. Oglądałem te prace w przypadkowej kolejności. Wawrzyniak
nie tworzy wyraźnych cykli. Wszystkie dzieła posiadają coś, co je jednak łączy,
niezależnie od sąsiedztwa, tworząc tym samym harmonijną całość, nie dającą się
rozdzielić. Czytelna w pracach radość życia, która objawia się w pasji twórczej,
zasługuje na uznanie. Przedstawia dowód ogromnych możliwości, świadczących
o autentycznej i bardzo osobistej ekspresji.
Oglądanie ostatnich grafik oraz rozmowa z Krzysztofem Wawrzyniakiem zaskoczyła
mnie ilością nowych, oryginalnych propozycji. Do tej chwili wydawało mi się,
że dobrze znam jego twórczość. Są w tych pracach ślady intymnego przeżycia.
Dostrzegam kombinację form syntetycz nych, zbliżonych w swojej ekspresji do znaku
typograficznego, albo lepiej - ideogramu kaligraficznego. Liczy się przede wszystkim
doznanie, wyrażone przy pomocy plamy i linii, która jego grafikom nadaje pełnię
wyrazu. Cechą charaktery styczną jego sztuki jest jakaś magia, tajemnica, na temat
której nie oczekuje się odpowiedzi. Ostatnie prace posiadają znamiona
wieloznaczności przekazu, a dane zjawisko artysta przedstawia własnymi znakami.
Kieruje się intuicją i bogatą wyobraźnią. Jest wnikliwym obserwatorem.
Podobnie jest z rysunkiem Wawrzyniaka. Łączy elementarny gest z refleksyjnością,
który wyzwala emocje. Rysunek, jako spontaniczna reakcja na bodźce zewnętrzne, jest
najbardziej bezpośrednią i szczerą notacją myśli, bez obciążenia warsztatem
realizacyjnym, jak to bywa w przypadku grafiki. Prostymi środkami wyraża obszar
ciszy, swoisty dialog ze światem.
Wawrzyniak jest nie tylko artystą, który ma nam coś ważnego do powiedzenia - jest
artystą, z którym poprzez jego prace chętnie obcujemy.
Poszukiwanie w rysunku cech własnego języka jest równoznaczne z zawartością
przekazu. Oczekiwania wobec sztuki, a więc także i rysunku, stały się wartością
podstawową. Przypuszczam, że niezależnie od zmieniających się trendów w sztuce,
rysunek będzie się rozwijał według dotychczasowych zasad. Jak w każdej dziedzinie
sztuki, tak i w rysunku zdarzają się ważne artystycznie osiągnięcia. Są to przypadki
nowego spojrzenia na dawno znane zjawiska, już wiele razy widziane, przemyślane 11
i utrwalone. Jednak zauważenie, przekazanie i skomentowanie ich inaczej niż dotąd
sprawia, że znów poszerza się krąg widzenia i sposób rozumienia czy odczuwania.
Pan Jerzy Poradecki we wstępie do katalogu wystawy pt. Obszar narysowany Krzysztofa
Wawrzyniaka, która odbyła się w Łodzi w roku 1998, tak charakteryzował jego sztukę:
...Istotną cechą twórczości Krzysztofa Wawrzyniaka po dzień dzisiejszy jest nieustanne
napięcie między osobą a światem, podmiotem a przedmio tem, "ja" i innymi. W ten
sposób dzieło Artysty jest swego rodzaju dialogiem, i tylko w dialogu się sprawdza.
W ostatnich latach Wawrzyniak ciągle rozważa istotę owego "między", nieustannie
próbuje inaczej sformułować elementarne reguły współistnienia świata i artysty. Jakże
jednak inaczej, niż dawniej...
Z uznaniem, i podziwem zarazem, odnoszę się do umiejętności Krzysztofa
Wawrzyniaka operowania maksymalnym kontrastem bieli i czerni, równowagi figury
i tła, relacji wielkości itp. Narzuca sobie rygor polegający na ograniczeniu wielości
rozróżnień. Sprowadza je do prostych elementów znakowych, łącząc je ze sobą
dramatycznymi przejściami od bieli do czerni i odwrotnie. Wawrzyniak dokonuje
transformacji zależności zaobserwowanych w naturze, powołując nową jakość. Raz jest
to możliwy do wyodrębnienia kształt obiektu (przedmiotu), innym razem czysta
materia. Ujawnia siłę i piękno zapładniające naszą świadomość. Mamy do czynienia
z syntezą - skrótem o dużej sile oddziaływania. Konstruuje nowe, artystycznie
nowatorskie wypowiedzi, z niespotykanych dotąd elementów.
Jego studia są poszukiwaniem trudnego do zdefiniowania rozróżnienia pomiędzy
"porządkiem" i "chaosem". Można by nawet sformułować twierdzenie, że cały wysiłek
polega na robieniu porządku, który okazuje się być wielką przygodą. Tworzy zupełnie
nowe, nieprzewidziane niczym związki, potrafi zaskakiwać swoją odkrywczością. Jest
w tym coś, czym może się posługiwać jedynie wytrawny artysta, uważny obserwator.
Dzieła Wawrzyniaka stanowią poważny wkład w zilustrowanie tematu "porządku
i chaosu", problemu tak często podejmowanego przez naukowców i teoretyków sztuki.
Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku, Wrocławiu,
Muzeum w Jeleniej Górze, Malborku, Toruniu, na Majdanku, Muzeum Sztuki w Łodzi
oraz Museum of Contemporary Graphic Art we Fredrikstad, Graphische Sammlung
Albertina w Wiedniu, British Library w Londynie, Polish Museum of America w Chicago
i innych, a także w wielu kolekcjach prywatnych.
Wawrzyniak jest członkiem XYLONU - Międzynarodowego Stowarzyszenia
Drzeworytników z siedzibą w Winterthur.
Ocena dorobku artystycznego i dydaktycznego prof. Krzysztofa Wawrzyniaka w związku
z postępowaniem o nadanie tytułu naukowego profesora w dziedzinie sztuk plastycznych (fragment).
Prof. zw. Ryszard Otręba,
Kraków, 22 marca 2000
KATALOG
|
|
|
|