|
|
Michał Wasiak »
MALARSTWO, GRAFIKA
Portret poraniony
Zestaw motywów obrazowych w twórczości
Michała Wasiaka jest celowo zredukowany. W centrum
zainteresowania młodego artysty jest człowiek, a sposób
jego prezentacji jest zaskakujący.
Gdyby szukać historycznych źródeł inspiracji, to
z jednej strony byłyby nimi klasyczne dzieła mistrzów
portretu, z drugiej - dwudziestowieczne poszukiwania
artystów od surrealizmu po nową figurację. Te nurty,
w których dominuje ekspresyjność, atmosfera niepokoju,
deformacja. Sztuka operująca aluzjami czy symbolami
rozpiętymi pomiędzy okrucieństwem i śmiesznością.
W świecie przedstawionym obrazów i grafik
pojawiają się ludzkie postaci w obrazach pełniejsze,
w grafikach reprezentowane jedynie przez głowy.
Michał Wasiak nie zamierza tworzyć ich akademickich
wizerunków. Postaci są zniekształcone, ich twarze
zostają multiplikowane, pogięte, rozczłonkowane.
Wyglądają jakby były poorane bliznami. Czujemy, że
za tak zarysowaną tkanką, która utrudnia identyfikację,
kryje się - odrealniony lub wyposażony w tajemnicze
atrybuty - prawdziwy człowiek. Odczuwamy potrzebę
odkrycia tego, co kryje się za tymi niepełnymi quasi-
-ludzkimi formami.
Ucieczka od dosłowności i rozbudowanej
narracji wzmacnia odczucie emocjonalnej prawdy.
Ograniczenie zasobu kreowanych motywów, odarcie
wypowiedzi z anegdoty wcale nie zubaża przekazu.
Odczucie braku zostaje zrekompensowane jakością
obrazu malarskiego czy perfekcją graficznej odbitki.
Widać to bardzo dobrze w serii przejmujących
mezzotint. Technika ta uważana jest za jedną z najtrudniejszych,
bywa miernikiem umiejętności warsztatowych
grafika. Eliminuje ona typową dla rytowania
linearność na rzecz plamy tonalnej, dzięki czemu
uchodzi za najbardziej malarską ze wszystkich technik
graficznych.
W mezzotintach Michała Wasiaka ludzkie (i nieludzkie
zarazem) głowy wyłaniają się z głębokiego tła,
które stanowi kontrast dla całego zestawu subtelnych,
miękkich przejść od czerni do bieli. Umieszczone
zostają w trudnej do zdefiniowania, pozbawionej
charakterystyki, przestrzeni. Substancja samej twarzy
zostaje skonstruowana z jednej strony przez niemal
fotograficznie oddane partie ludzkiego ciała, z drugiej
przez surrealne atrybuty (opaski na oczy, warstwy
włókien) lub znaki (spękania, rozwarstwienia, ubytki)
zewnętrznej opresji.
W przypadku wielu twórców wyrażane w ten
sposób niepokoje stają się świadectwem poszukiwania
własnej tożsamości osobistej i twórczej. Mają na
celu zrozumienie siebie i równocześnie uchwycenie
miejsca człowieka w świecie, którego jest częścią.
Artysta eksperymentował już z licznymi technikami:
z akwafortą, akwatintą, mezzotintą, metodą
odprysku czy cyjanotypią. Podstawą dla opracowania
wielu prac są projekty wykonane cyfrowo. Motywy
podpatrzone w naturze podlegają autorskim transformacjom.
Widać, że Michał Wasiak poszukuje odpowiednich
narzędzi dla wyrażenia określonej skali ekspresji.
Artysta umiejętnie wykorzystuje typowe dla danej
techniki cechy, aby osiągnąć zamierzony efekt wyrazowy.
Na przykład ferrotinty, w których pojawiają się
bardziej odbicia typów i sytuacji ludzkich niż konkretnych
postaci, są bardziej chropawe, jakby podlegały
silniejszej, powierzchniowej ingerencji; wywołuje to
efekt nieokreśloności i dystansu. Tu, jak w plakacie, bardziej
płaskie wyobrażenia ludzkich twarzy wyrywają
się z białego tła, stając się znakami ludzkiej kondycji,
obrazowymi narzędziami wyrażającymi stan uwznioślenia
albo upadku. Człowiek pozbawiony wyrażającego
się w szczegółach kontekstu i ukazany bez znamion
konkretności i indywidualizmu - uzyskuje walor niemal
symbolu.
W kategoriach plastycznych prace, zarówno malarskie,
jak i graficzne tworzą przestrzeń dla rozważań
na temat kształtowania formy i jej deformacji, aż po
granice możliwości identyfikowania obiektu. Dzięki
założonej idei narzuconej na przekaz seria dzieł malarskich
koresponduje z pracami graficznymi. W obrazach
na płótnie artysta również kształtuje portrety postaci
- w szeregu bardziej zróżnicowanych ujęć niż w grafice
by dokonać na nich operacji odarcia ich zarówno
z fizycznej, jak i emocjonalnej pełni. Forma budująca
ludzką postać stanowi świetnie wyczutą autonomiczną
wartość plastyczną. Deformacje dokonują się
tylko w obrębie samej cielesnej materii obiektów, bez
obdarzania ich dodatkowymi symbolicznymi akcesoriami.
Seria obrazów jest bardzo spójna, jeśli chodzi
o użyte światło i dobór palety, w której dominują tony
czerwieni i błękitów.
W kreowanych przez artystę pracach uderza brak
jednoznacznie i konwencjonalnie wyrażanych emocji
i uczuć. Mamy tylko ich znaki, ich wyraz. Patrząc na
prace Michała Wasiaka czujemy, że poszukiwanie
czy określanie tożsamości zawsze nacechowane jest
odium niepełności czy ułomności. Jesteśmy świadomi,
że uchwycenie tego, co jednoznaczne, co stanowi
definiowalną całość - w przypadku człowieka jest
niemożliwe.
Dariusz Leśnikowski
KATALOG
|
|
|
|