|
|
Alia Üstek »
CERAMIKA / MALARSTWO / GRAFIKA / RYSUNEK
PRZYMIERZE KULTUR
Twórczość Alii Üstek jest mocno związana z jej życiowymi losami. Nie tylko z egzotycznym
miejscem jej urodzenia, miejscem w którym spędziła także dzieciństwo, ale także
z jej późniejszymi peregrynacjami - pobytami w Wielkiej Brytanii i Francji, i - przede
wszystkim - latami spędzonymi w Polsce. W naturalny sposób przeżywała i konfrontowała
różnorodne obszary kultury, religie, systemy wartości, filozofie życia.
Stąd jednym z kluczowych aspektów jej pracy jest tworzenie dzieł zawierających
w sobie inspiracje płynące z różnych obszarów. Po to, by ukazywać ich różnorodność
i piękno, oraz by przekonywać o konieczności ich przenikania się, koegzystencji, o potrzebie
wyjścia poza krępujące możliwość porozumienia uprzedzenia i stereotypy.
Artystka maluje obrazy, rysuje, uprawia grafikę, tworzy witraże. Dziedziną, w której
przez lata Alia Üstek czuła się najlepiej, była obok malarstwa - ceramika. Choć stworzyła
wiele prac, które można by określić jako użytkowe, to jednak każda z nich jest
przede wszystkim dziełem unikatowym, każda przemawia do nas swoją wyjątkową
estetyką. Ceramika użytkowa Alii Üstek zadziwia różnorodnością inspiracji, sposobem
łączenia ze sobą tego, co praktyczne, z pełnym inwencji zdobnictwem. Serwisy
swoją oryginalną formą odwołują się do tradycji Wschodu (nie tylko tego Bliskiego,
ale też Dalekiego, co świadczy o rozległości zainteresowań i szerokości inspiracji autorki).
Pojedyncze naczynia: dzbany, wazony, pojemniki, zwracają dodatkowo naszą
uwagę na jeszcze jedno źródło urzeczeń artystki, jakim jest świat przyrody. Efektem
fascynacji tym światem są nie tylko kształty obiektów, ale przede wszystkim bogata
dekoracja wywiedziona z form występujących w naturze, pełna przetworzonych
motywów roślinnych, przykładów fauny i flory morskiej, całego bogactwa przyrody
basenu Morza Śródziemnego. W formach, kolorach, schematach dekoracyjnych, obrazowych
uzewnętrznia się mnogość doświadczeń autorki. Jednak najbardziej poruszające
są w jej dorobku ceramiczne kompozycje dotykające spraw ludzkich.
Człowiek, zważywszy na kanony sztuki muzułmańskiej, w ogóle nie powinien się
w niej pojawić. Sztuka Lewantu, do której odnosi się spora część prac Alii Üstek, zachowała
wypracowaną przed wiekami trwałość i jednolitość form. Nie można w niej
przedstawiać zwierząt i ludzi. Dzięki temu artyści tego obszaru wyspecjalizowali się
w tworzeniu niewiarygodnej ornamentyki opartej na motywach roślinnych i geometrycznych,
których najbardziej wyrafinowaną formą stała się arabeska. Zwyczajowo
dekoracje pokrywają całą powierzchnię przedmiotu niezależnie od tego, z czego
został wykonany. Ta tendencja widoczna jest także w architekturze - ściany wielu
budowli zdobione są malowanymi ceramicznymi płytkami
W niektórych ze złożonych kompozycji Alii Üstek pobrzmiewają echa świetności
dawnych wschodnich cywilizacji. Zestawione ze sobą, bogato zdobione dekoracjami
płaszczyzny ceramicznych płyt przywołują obraz imponujących fryzów czy steli
nagrobnych, jakby przeniesionych z przeszłości przykładów sztuki i architektury Mezopotamii.
Szczególne wrażenie robią w twórczości artystki kompozycje figuralne, w których
pobrzmiewają echa jej osobistych doświadczeń. Prace podzielone są na moduły, wyraźnie
widać w nich linie podziału. Przebiegają one w szczególnych miejscach. Budzą
zdziwienie przede wszystkim te, które przebiegają poniżej głów postaci, oddzielając
je od korpusu, tak jak to się działo jeszcze w dawnej tradycji perskich i tureckich miniatur.
W basenie Morza Śródziemnego poczucie struktury, tektoniki rzeźby było bardzo
istotne i to już w czasach prehistorycznych poszczególne części ludzkich figur czy
naczyń bywały wyraźnie od siebie oddzielone, mocno zaznaczone. Tu także mamy do
czynienia z podobnym zabiegiem. Płaskorzeźby Alii Üstek są przy tym bardzo dekoracyjne,
w typowy dla sztuki Orientu sposób.
Zabiegi podjęte przez artystkę czynią zadość regułom sztuki Wschodu. Twórczyni
zaznacza, że nie tworzy wizerunków, zwłaszcza trójwymiarowych, żyjących postaci
(stwarzanie człowieka przynależy tylko Bogu). W kompozycjach figuralnych Alii Üstek
zawiera się syntetyczny przekaz o istotnym dla świata arabskiego aspekcie życia. Symetryczne
układy postaci obrazują hierarchiczny podział ról w rodzinie, dominującą
pozycję ojca, potem kolejnych żon i dzieci. Podobnie uczyniła artystka w poświęconej
temu motywowi serii dzieł malarskich, dekorowanych u dołu ornamentyką przywołującą
dukty kaligrafii arabskiej.
Oprócz inspiracji wschodnich, co może się wydawać oczywiste, zauważamy w tych
dziełach liczne odniesienia do sztuki europejskiej i to różnych jej tradycji. Znamienny
jest już sam fakt sięgnięcia po postać ludzką jako motyw obrazowy. Zauważalne jest
także wykorzystanie elementów formalnych typowych dla plastycznego kształtowania
dzieła sztuki w europejskiej tradycji chrześcijańskiej. Wyobrażenia postaci są nieco
zdeformowane, jakby zostały poddane średniowiecznemu prawu ram. Zatraciły
harmonijne proporcje i naturalność. Przypominają chropawe, jakby niewykończone
dzieła twórców romańskich tympanonów i kapiteli kolumn. Prace zestawione razem
odwołują się do typowej dla sztuki sprzed wieków formy poliptyków, ołtarzy szafiastych,
często eksponujących poszczególnych świętych w granicach przypisanych im
płaszczyzn.
Alia Üstek zwraca uwagę na jeszcze jeden obszar inspiracji sztukę bizantyjskiej ikony.
W jej pracach także, tak jak we wschodniej ikonie, postaci przedstawione zostają
frontalnie, jakby zawieszone w uniwersalnej przestrzeni, usytuowane na symbolicznym,
jednobarwnym, często złotym, tle. Te oryginalne dzieła są dla artystki niczym
świadectwo obecności postaci, które wydobywa z przeszłości. I tak, jak w ikonie, gdzie
sposób ukazywania poszczególnych motywów figuralnych był kanoniczny i zależny
od ich rangi, Alia Üstek stara się różnicować stopień wyrazistości figur, w zależności
od tego, jak wrosły w jej pamięć i na ile były drogie jej sercu. Do fascynacji malarstwem
bizantyjskim przyznaje się też Alia w niektórych mniejszych formach rysunkowych,
w których zachowuje hieratyczność ujęcia postaci, uproszczenie wizerunku,
kanoniczny gest. Tworzy swoje wersje tego rodzaju przedstawień, zachowując cechy
konwencji.
Artystka jest też autorką obrazów i płaskorzeźb o charakterze rodzajowym. Oddaje
w nich cechy różnych aspektów codziennego życia w krajach muzułmańskich. Ubiera
je w orientalny strój, pełen żywiołowej kolorystyki i szczególnego nastroju, choć formalnie
nawiązuje do tradycji sztuki europejskiej.
Alia Üstek traktuje sztukę odpowiedzialnie, nie tylko w kategoriach osobistych, jako
sposób realizowania imperatywu wyrażania własnej ekspresji, przekazywania istotnych
dla niej treści kulturowych, religijnych, egzystencjalnych czy moralnych, ale także
jako narzędzie służące pojednaniu kultur i społeczeństw. Jakby chciała powiedzieć,
że w niespokojnych czasach ścierania się ze sobą odmiennych interesów i wartości
tylko wzajemne poznanie da szansę na tolerancję i pokój. To dlatego łączy ze sobą
motywy wypracowane przez różne tradycje, często znacznie od siebie odległe.
Skłonność do łączenia elementów różnych konwencji zauważymy także w jej ostatnich
pracach o charakterze religijnym. Znajome chrześcijańskie motywy prezentowane
są w jej sztuce z wykorzystaniem środków płynących z niejednego źródła. Twarze
biblijnych postaci ukazane są w niej z ogromną dozą łagodności i miłości, tak jak to
ma miejsce choćby w wyobrażeniach typowych dla ludowej pobożności ten akcent
obecny był od dawna i w sztuce wysokiej (choćby u Murilla), i w popularnej sztuce
dewocyjnej. W przedstawieniach Madonny stanowią one czasem kontrast w stosunku
do pozostałych części kompozycji, znacznie bogatszych, w których zauważymy
nie tylko mocno wyeksponowany złoty kolor aureoli czy części ubioru, ale także
pobrzmiewające orientalnym klimatem wielobarwne ornamenty szat Matki Boskiej.
Czynnik religijny ma dla kształtowania wizji świata w twórczości Alii Üstek ogromne
znaczenie niezależnie od tego, czy wiąże się z gestem afirmacji, czy też odrzucenia.
Artystka podchodzi do swej twórczości w sposób niezwykle emocjonalny. To między
innymi dlatego wiele z jej dzieł odznacza się wyrazistością, dobitnością wyrażanego
komunikatu. Zaangażowanie uczuciowe stanowi dla niej gwarancję uzyskania
oświecenia, źródła prawdy i miłości. Kontakty z różnymi kulturami, twórcze poszukiwania
wzbogaciły Alię Üstek, pozwoliły świadomie rozwiązywać rozmaite dylematy
i ukształtować jej tożsamość i jako artystki, i jako człowieka.
Dariusz Leśnikowski
KATALOG
|
|
|
|