|
|
Izabela Staniewska »
GRAFIKA
Prace Izabeli Staniewskiej stanowią rezultat kontestacji pejzażu urbanistycznego; artystka poddaje
obserwacji składniki krajobrazu industrialnego miasta, takie jak elementy sieci trakcyjnych
czy stłoczone, chylące się ku sobie fasady domów. Refleksja może być rozwijana na wielu
płaszczyznach, bo przecież miasto to nie tylko zbiór mniej lub bardziej znajomych obiektów:
budynków, ulic, elementów natury, ale także określona kompozycja różnorakich form, struktura
przestrzenna, świadomie lub mimowolnie kształtowana przez człowieka.
Miejska przestrzeń jest specyficzna. Z natury
ciasna, dzielona i ograniczana wyrywa się na
wolność enklawami otwartej atmosfery. W takim
pejzażu wydeptujemy swoje indywidualne ścieżki.
Po wielokroć mijamy powszedniejące i mało
znaczące ślady obecności miasta. Wśród tych,
które codzienna rutyna spycha w niezauważenie
i zapomnienie, są takie, które stanowią dla nas
istotne znaki orientacyjne, obiekty bliskie i znaczące,
niemal fetysze, od których obecności zależy nasza
tożsamość. Same w jakiś sposób rytmicznie
uporządkowane wpływają na rytm także i naszych
poczynań, kształtują nasze nastroje i wywołują emocje.
Z czasem stają się symbolami czyichś
- zaanektowanych w świadomości - przestrzeni,
zyskują walor subiektywnych "cytatów z miasta",
dla niektórych bywają też jego zewnętrznymi
atrybutami i wyznacznikami.
W sensie metafizycznym elementy te stanowią
w danej chwili (a utrwalone dzięki odbitce
graficznej już niemal na zawsze) centrum świata,
miejsce skupienia wszystkich szlaków:
tu się zbiegają i stąd się rozchodzą - to punkt,
w którym ogniskują się wszelkie oczekiwania
i nadzieje, gromadzi utajona energia.
Tu plastyczne rozważania Izy Staniewskiej dotykają
poniekąd toposu drogi. Wywołują go pozbawione
ludzi kadry z wydłużonymi perspektywami, biegnące
w odległą przestrzeń linie przewodów.
Te szczególne miejsca zostają wyabstrahowane i to
nie tylko z szerszego kontekstu architektonicznego,
ale i z kontekstu społecznego. Ich wyróżnienie
podkreśla między innymi reliefowy efekt sugerujący
swoiste "wydarcie" i "nałożenie" wybranego
elementu na szersze, skonstruowane przez twórcę tło.
Obserwacja elementów pejzażu miejskiego, ich struktury
oraz dynamiki stanowi podstawę, i pretekst, do rozważań
na temat form i ich kompozycji, kontrastów wielkości,
barwy, faktury, sposobów, w jaki poddają się światłu,
stając się tym samym jakością samą w sobie.
Wybrany motyw ikonograficzny stanowi nie tylko
główny element obrazowy, ale jest też wyraźnym
centrum kompozycji plastycznej. Artystka gromadzi
klucze kompozycyjne, kierując na nie naszą uwagę.
Wyróżnione kolorytem i światłem obrazy niemal jaśnieją
w minorowym i poważnym otoczeniu ciemnych, niemal
monochromatycznych płaszczyzn. Linie sieci trakcyjnych
jak nitki pajęczyny gromadzą się wokół centrum; biegnąc
w różnych kierunkach i przecinając się - wyznaczają
dynamiczne kierunki napięć kompozycji plastycznej.
Centrum i jego cechy: kolor, światło, linie napięć
- organizuje zatem dzieło plastyczne na różnych poziomach.
Zostaje dla niego stworzona nowa przestrzeń,
wyrażająca się na płaszczyźnie szerokimi plamami
czerni, brązów i szarości. Jest różnorodna w tonacji
i fakturze. Płaszczyzny błyszczące sąsiadują z matowymi,
gładkie powierzchnie towarzyszą chropawym plamom.
W realnym miejskim pejzażu
w podobny sposób mierzą się
ze sobą faktury odartych z tynku
fasad domów, popękane pasma
chodnikowych płyt, nierówne
nawierzchnie ulic czy też
- na przekór - gładkie powierzchnie
reprezentacyjnych placów.
Tworzy się krajobraz pełen
różnorodności i kontrastów.
Prace Izy Staniewskiej są bardzo
malarskie. Składają się
i z syntetycznych jednolitych
płaszczyzn, i z wyrazistych śladów
"pociągnięć szerokim pędzlem"
rodem z malarstwa gestu,
i z autonomicznych delikatnych
kompozycji o charakterze gwaszu.
Uzyskane rezultaty są efektem
działań w obrębie różnych technik
graficznych - druków wypukłych
i wklęsłych. Widać, że wciąż
zgłębiane tajniki poszczególnych
sposobów graficznego kształtowania
i szerokie możliwości, jakie daje ich
łączenie, stanowią dla artystki źródło
inspiracji i zarzewie nowych wyzwań.
Wybrane przez autorkę, subiektywnie
nacechowane fragmenty
urbanistycznej przestrzeni są
równocześnie znakiem całej substancji
miasta z jej strukturą i klimatem.
Kompozycje otacza szczególna aura
- wytworzony klimat jest w pewnym
sensie dwuznaczny. Z jednej strony
manifestowane motywy oraz wybrana
do ich ukazania ograniczona paleta,
odwołują się do obrazu miasta
kalekiego, opuszczonego i smutnego,
z drugiej, środki artystyczne
wspomagane formatem prac, kreują
aurę powagi, szacunku
i wyjątkowości
Dariusz Leśnikowski
|
|
|
|