|
|
Patrycja Nurkan »
OBRAZY
Siła barwnej sugestii
Punktem odniesienia dla kompozycji malarskich Patrycji Nurkan są zawsze impulsy
płynące z otaczającego świata, a istotnym elementem aktu twórczego jest bezpośrednia
percepcja i obserwacja natury. Spotkania z występującymi w niej spektakularnymi
formami, zjawiskami świetlno-barwnymi stają się źródłem doznań i inspiracji artystycznych.
Z mnogości bodźców malarka wyabstrahowuje elementy, które potem analizuje
i przekształca; przetransponowane na znaki plastyczne tworzą warstwę obrazową dzieł.
Oczywiście kompozycje są odbiciem nie tylko wrażeń wzrokowych, wyrażają rozmaite
emocje i doznania (na przykład odczucie ulotności, zmienności, przemijania zjawisk).
Autorka nie opatruje prac tytułami, nie chcąc zawężać obszaru możliwych interpretacji
swoich prac.
Źródeł inspiracji artystycznych u Patrycji Nurkan można by szukać w obszarach rozmaitych
prądów sztuki współczesnej. Dostrzeżemy, że malarka zwraca się głównie ku
nurtom zdominowanym przez wartości estetyczne, przez wyrazistą wrażeniowość.
Nawet tam, gdzie (jak np. w op-arcie) dochodzi do głosu czynnik spekulatywny, formy
stają się bardziej nośnikiem i źródłem wartości zmysłowych niż dyskursywnych.
Wyraziste, nieco komiksowe w klimacie portrety, płótna charakteryzujące się żywą
i oderwaną od rzeczywistości kolorystyką, pozbawione są płaszczyzny dramaturgicznej
i symbolicznej. Nie są wizerunkami konkretnych osób. Postać ludzka uzyskuje walor
wizualnej syntezy złożonej z geometrycznych form abstrakcyjnych. Liczy się głównie
czynnik estetyczny, nawet oderwany od semantycznego nośnika; ten jest tylko pretekstem,
wehikułem dla jakości artystycznych.
Szczególne zainteresowania autorki potwierdzają też inne prace, zarówno starsze, tworzące
cykl aluzyjnych pejzaży kosmicznych (inspirowanych chociażby zdjęciami satelitarnymi),
jak i należące do młodszego, licznego już cyklu optycznego. Tu także twórczyni
skupia się bardziej na aspektach formalnych niż na warstwie treściowej obrazów.
Artystka z głębin chaosu wydobywa na powierzchnię zorganizowane zazwyczaj
wokół jednoczącego centrum elementy strukturalne kompozycji. Ujawnia, w sensie
dosłownym i przenośnym, wnętrze obrazu, które zaczyna działać jak swoista puszka
Pandory uwalniająca malarskie żywioły. Ze zmiennej płynnej substancji artystka powołuje
do istnienia przestrzeń i formę. Zarówno w pracach odwołujących się do tradycji
op-artu, jak i w rozlewnych, aluzyjnych kompozycjach pejzażowych rodzą się z tej
uwolnionej energii: ruch i rytm; barwy płyną, światło, o charakterze wiru bądź emanacji,
walczy o prymat z ciemnością.
Młoda artystka, skupiając się na wartościach malarskich, poszukuje wciąż nowych obszarów
artystycznej inspiracji. Jej prace układają się w rozpoznawalne serie; twórczość
przebiega wielotorowo.
Obok tradycyjnych, choć różnorodnych, technik malarskich autorka używa wypracowanych
indywidualnych, pracochłonnych metod. Ma za sobą także rozmaite próby w zakresie
nadrukowywania obrazu na różne powierzchnie. W każdym przypadku obrazy są
zazwyczaj efektem pełnej dyscypliny rozległej czasowo, żmudnej pracy. Patrycja Nurkan
ceni rzemiosło, które jest dla niej istotną jakością i cechą konstytutywną dzieła sztuki.
Prace, budując i zwiększając samoświadomość artystki mają w pewnej mierze autotematyczny
i autopoznawczy charakter, dotykają istoty aktu twórczego. Demaskują
też mechanizmy naszych interpretacyjnych przyzwyczajeń, pokazując, w jaki sposób,
nawet często wbrew pierwotnym intencjom twórcy, który nie buduje przecież dosłownego
przekazu, z zestroju rozpoznawalnych, albo tylko znajomych elementów obrazowych
rodzi się subiektywna jakość semantyczna.
Dariusz Leśnikowski
KATALOG
|
|
|
|