|
|
Marika Michalska »
MALARSTWO - RYSUNEK - GRAFIKA
Pejzaż ekologiczny
Dorobek artystyczny Mariki Michalskiej obejmuje prace stworzone
w różnych technikach. Duża ich część, wykonana z rozmaitych surowców,
w większości zmierza ku abstrakcji. Choć pozostałe prace cechuje
większa sugestywność elementów wyrazowych, przywołujących konkretne
formy przedmiotowe, a niektóre z nich w tytule odwołują się do
świata rzeczywistych przedstawień, to w większości przynależą one
także do domeny sztuki nieprzedstawiającej.
W obrębie najbardziej spektakularnego cyklu artystka tworzy reliefowe,
zróżnicowane w nastroju prace. W tle geometrycznych kompozycji
złożonych z pasm kolorów, niemal regularnych form, rzędów
linii stoją z pewnością tradycyjne motywy, takie jak chociażby pejzaż.
W przypadku dzieł młodej artystki można by śmiało użyć określenia
pejzaż ekologiczny, nie tylko ze względu na przywołania gatunkowe,
ale przede wszystkim ze względu na przyjętą perspektywę ideową.
Marika Michalska używa plastikowych opakowań, nakrętek, folii, makulatury
materiałów z odzysku, tych, które w sposób jednoznaczny
kojarzą się z recyklingiem. Spaja je na płaszczyźnie za pomocą klejów,
taśm i sznurków. Łączy je, jak w tkaninie, stosując szwy i przeploty.
Zestawia razem elementy o różnych kolorach, fakturach i charakterze
powierzchni. Sposób rozwiązywania zagadnień kolorystycznych
bliski jest w tych kompozycjach malarstwu. W tworzeniu atmosfery,
a także wrażenia przestrzenności, współdziałają nie tylko subtelne
efekty barwne, ale i działania fakturowe, zróżnicowanie grubości,
przejrzystości i połyskliwości warstw. Obraz staje się przestrzenny
nie tylko ze względu na zastosowane środki plastycznego kształtowania,
służące sugerowaniu głębi, ale przede wszystkim ze względu
na charakter użytych materiałów: plastycznych i trójwymiarowych.
Prace nabierają charakteru kompozycji rzeźbiarskich.
Dzieła cechuje dyscyplina, a zarazem prostota w budowaniu
struktur oraz dbałość o spójność doboru tworzywa i stosowanych
środków wyrazu. Są to co nawet zaskakuje, gdy weźmiemy pod
uwagę charakter użytych materiałów prace odznaczające się oryginalną
dekoracyjnością. Uderza nas czystość i zwięzłość przemyślanych
kompozycji, trafiona relacja wielkości i położenia obrazowych składników
dzieła, udane zestawienie barw.
Rzadko się zdarza, aby autor tak mocno manifestował w swoich
pracach zaangażowanie w podejmowaniu jakiegoś pozaartystycznego
problemu; twórcy nieraz wykorzystują rozmaite także znalezione, odzyskane
tworzywa, ale traktują to jako element poszukiwań artystycznych,
próbę wykorzystania nowych, unikatowych materiałów; fakt użycia
surowców wtórnych nie znajduje odbicia czy to w tytułach prac, czy
nawet bezpośrednich wypowiedziach autorów. Tu twórczyni postępuje
inaczej, przez co jej dzieła nabierają charakteru wręcz interwencyjnego.
Prace wykonane przy użyciu technik mieszanych na płótnie oraz
dzieła rysunkowe i graficzne są bardziej aluzyjne. Motywy źródłowe,
sprowadzone w warstwie obrazowej do rozmytych form sąsiadujących
z układami linii, których źródłem jest malarski gest, dzięki kompozycji,
barwie, światłu, oddają charakter i atmosferę rzeczywistych przedmiotów
i zjawisk. Odnajdujemy w tych obrazach wydaje się znane obiekty, sytuacje
i uczucia, kompozycje stają się wyobrażeniami i odpowiednikami
nastrojów, niektóre uosabiają pojęcia abstrakcyjne.
Wspomniane prace, choć zaledwie sugerujące, odwołują się do
szeroko pojętej obrazowości związanej z człowiekiem. To nie jest
człowiek obdarzony indywidualnością, z określonym zasobem cech
fizycznych i psychicznych. Zarówno jego sylwetka, jak i elementy
kontekstu, w jakim się pojawia są uproszczone. Otaczająca go
rzeczywistość jest przetworzona i pozbawiona zbędnych szczegółów.
Prace ukazują raczej sytuację człowieka w dzisiejszym świecie,
najczęściej anonimowego, zagubionego w tłumie, walczącego o swoje
miejsce w przestrzeni życia. Zarysy jego sylwetki, czasem ledwo
uchwytne, wyłaniają się z gęstwiny starannie wykreślonych za pomocą
ołówka czy węgla linii.
Dzieła stworzone przez Marikę Michalską nacechowane są również
rodzajem swoistej organiczności. Ich związki z naturą wynikają
z podobieństwa prac do kompozycji wykonanych technikami
tkackimi, obecnością quasi-włókien, ich pasm, a także modułów
patchworkowych, w pracach graficznych i rysunkowych dominacją
ruchliwej organicznej linii kreślącej formy obrazowe oraz rozmytych,
jakby biologicznych, płaszczyzn w obrazach. To, co stanowi pretekst
dla obrazów recyklingowych (istniejąca w tle obecność natury i apel
o potrzebie jej ochrony) tu jest bardziej bezpośrednia i widoczna.
Tam organiczność zachowana została w strukturze materii, tu znajduje
ona odbicie w warstwie obrazowej.
Prace Mariki Michalskiej wywołują rozmaite konteksty interpretacyjne,
autorka pozostaje otwarta na różnorodność wywołanych
u odbiorcy odczuć i emocji. Całość jej twórczości cechuje niewątpliwie
wspólnota obszaru zainteresowań: jest nim człowiek i środowisko,
w którym żyje. Dotyka problemów funkcjonowania człowieka razem
i obok innych ludzi, a także wobec innych składników przyrody. Młoda
artystka odnajduje sens istnienia w harmonii ze światem Natury.
Dariusz Leśnikowski
KATALOG
|
|
|
|