|
|
Emilia Karwowska »
GRAFIKA
Natura ingenio
To, co chyba najbardziej zaskakuje w kontakcie z twórczością
Emilii Karwowskiej, to wszechstronność młodej artystki. Bardzo
sprawnie i z wyczuciem porusza się po obszarze grafiki. Tworzy
efektowne prace zarówno w technikach druku płaskiego (litografia,
offset), jak i wklęsłego (akwaforta, akwatinta).
Widać, że twórczyni nadal poszukuje, a co najważniejsze, kolejne
warsztatowe osiągnięcia umiejętnie wykorzystuje w zależności
od założonego artystycznego celu. Poznane i opanowane narzędzia
zastosowane zostają zgodnie z przyjętym efektem.
Kolejne serie prac różnią się zatem między sobą, mimo że głównym
przedmiotem zainteresowania Emilii Karwowskiej jest w nich
natura. Portretuje ona rozmaite jej przejawy, dając w wybranych
pracach zarówno pełniejszy, bardziej imitacyjny obraz wybranego
cytatu z przyrody, jak i jego impresję czy też jedynie aluzyjny
albo nawet abstrakcyjny odpowiednik fragmentu otaczającej nas
rzeczywistości.
W serii akwatint podobny motyw wycinek pejzażu uzyskuje
w każdej odbitce odmienne brzmienie, mimo że artystka używała
wielokrotnie tej samej matrycy. Horyzont umieszczony jest w tych
pracach bardzo nisko. Stwarza to możliwość zaprezentowania całej
gamy nastrojów zależnych w dużej mierze od gry kolorów, ale nie
tylko - zastosowanie odmiennego rysunku chmur w kilku grafikach
powoduje, że niebo przybiera w tych pracach zarówno maskę
spokoju, jak i składnika pejzażu heroicznego. W procesie percepcji
dochodzą do głosu odczucia typowe dla spotkań z dziełami bliskimi
abstrakcji, w których mierzą się ze sobą płaszczyzny o różnym
ciężarze i jakościach barwnych.
W pracach tworzących obraz czterech pór roku artystka znów
wykorzystała tę samą matrycę. To pozwoliło jej położyć nacisk na
środki, które przy zachowaniu podobnych motywów obrazowych
pozwolą na uzyskanie wrażenia zmienności, a równocześnie cyrkulacji
i powrotu. Obok akwatinty pojawia się też w tych grafikach
akwaforta. Wizerunki drzew wprowadzają w pejzaż elementy ruchu
i ekspresji. Wertykalne akcenty kontrastują z subtelnymi, irysowymi
przejściami poziomych płaszczyzn koloru. Dzięki odpowiednio
dobranym jakościom cechującym składniki kompozycji odnosimy
wrażenie, że autorka pragnie stworzyć kompletny obraz zjawiska
przy pomocy permutacji różnych jego wizerunków.
Prace wykonane w technice miękkiego werniksu przypominają
rysunki wykonane ołówkiem lub kredką. Autorka świadomie
i umiejętnie wykorzystała atrybuty wybranej techniki, tworząc szkicowe,
nieco rozmyte wizerunki fragmentu przyrody, skupiając się
na grze linii i delikatnych akordów barwnych.
Jeszcze bardziej syntetyczne są transpozycje kadrów wziętych
z natury w litografiach i odbitkach offsetowych. Elementy rzeczywistości
zostały sprowadzone w nich do form bliskich abstrakcji
lirycznej, rodzaju znaku, stanowiącego wyraz przeżycia. Wydaje
się bowiem, że prace Emilii Karwowskiej to także odbicie świata
wewnętrznego autorki, rozmaitych odmian pogody w świecie jej
przeżyć i emocji.
Emilia Karwowska odnosi się do natury z szacunkiem. Traktuje ją
jako źródło nieustających inspiracji, niewyczerpany zbiór plastycznych
oraz osobistych, emocjonalnych uniesień.
Dariusz Leśnikowski
KATALOG
|
|
|
|