|
|
Anna Maria Jurewicz »
MALARSTWO
W swojej twórczości Anna Maria Jurewicz
penetruje wiele rzeczywistości, choć
bliższe prawdy byłoby stwierdzenie,
że próbuje uchwycić istotę świata
uobecnionego w wielu jego
różnorodnych przejawach.
Szuka
fragmentów, z których można by
zbudować Całość. Ta może być różnie
nazwana, choć artystka wyraźnie odsyła
nas do toposu Księgi i towarzyszących
jej kontekstów. Zdaje sobie sprawę
z niemożności opowiedzenia i nazwania
wszystkiego, z konieczności ukrycia (jak
w Księdze) części za obrazem, metaforą.
Niektóre znaczenia zostają więc
wyrażone za pomocą języka sztuki.
Artyści, być może, są w stanie ukazać to,
czego nie da się opisać słowami.
Proces poznawania i artystycznego
tworzenia staje się dla artystki
równocześnie - nigdy do końca nie
odmówioną - modlitwą. Refleksja
wyrażona w malarstwie, grafice, książce
artystycznej, ale też i w słowie pisanym,
w poetyckim poemacie, dotyka sfery,
w której króluje zarówno idea
nieskończonego i niepoznanego
Boga, jak i rzeczywistość skończonego i
definiowalnego świata materii.
Obie te sfery przenikają się. Jedna
wiedzie ku drugiej. W obrazach Synagog
wyraża się nie tylko potrzeba utrwalenia
"architektury" - która przemawia do nas
przecież przede wszystkim nie dbałością
o szczegóły, ale rozlewnością
płaszczyzn - lecz rzeczywistość
duchowa kryjąca się za materialnym
świadectwem, ślady ludzkich losów,
echa ich czynów i wreszcie utajona
energia przedmiotów.
W obrazach natury, nawet w skromnych
wizerunkach usychających ostów, można
odnaleźć Boga, nie tego, który ukrywa
się za groźnym spojrzeniem bóstwa
z tympanonu, ale tego, który jest obecny
w każdym przejawie życia, tego, który
wszystko zaplanował i nad wszystkim
panuje.
W obrazach Anny Marii Jurewicz
wszechobecne jest odczucie
organiczności, nawet w elementach
architektury - poprzez zaakcentowanie
procesu zmienności, przemijania,
ewolucji formy, jak i przez sposób
odwzorowania: płynny, miękki,
limfatyczny - niemal biologiczny.
Obcując z naturą, z mało znaczącym
- wydawałoby się - elementem
rzeczywistości, dotykamy czegoś
ogólnego; w drobnym, niepozornym
przejawie życia odbija się logika
i fenomen całego istnienia.
To przejaw postawy nacechowanej
humanizmem, wiodącej od kontemplacji
natury do odnalezienia i odczucia
metafizyki, "od Materii do Magii".
Rezultatem poszukiwań są prace
malarskie i graficzne, zarówno te
przedstawiające, które są wywołane
przez pejzaż, jak i te bardziej
abstrakcyjne, dla których inspirację
stanowią indywidualne przeżycia,
lub będące odbiciem powszechnych
archetypów. Obrazy stają się wyrazem
stanów duchowych i obrastają w symbole i
metafory.
Charakter technik, które uprawia artystka,
także zawiera znamię Jej stosunku do
natury. Swoisty biologizm tkwi w cieple
drzeworytniczego klocka, w strukturze
czerpanego papieru, w wodnej
epidermie akwarelowej farby.
Prace Anny Marii Jurewicz cechuje
świadome akcentowanie dualizmu
zjawisk. W Jej twórczości, w warstwie
obrazowej, tematycznej, sąsiaduje ze
sobą to, co realne, i to, co subiektywne,
wynikłe ze snu lub wyobrażeń. Artystkę
interesuje i to, co stałe, rzeczywiste, i to,
co zmienne, ezoteryczne. Ostre kształty
towarzyszą w pracach rozmytym
płaszczyznom. Ujęte w strukturę linii
i płaszczyzn kompozycje sąsiadują
z układami form organicznych i miękkich.
Linie łączą i dzielą, zgodnie z dwojaką
naturą zjawisk. Światło w obrazach,
często zatomizowane, przeciwstawia się
ciemności i w znaczeniu plastycznym, i w
sensie metaforycznym.
Twórczość Anny Marii Jurewicz jest
bardzo malarska. Odnosi się to nie tylko
do Jej subtelnych w kolorze akwarel, ale
też do grafik, wykonanych w technice
drzeworytu.
Efekt pracy akwarelisty jest dziełem
unikalnym. Odbitki graficzne uzyskane
przy użyciu wodnych farb zachowują
walory malarskiego pierwowzoru
i pozwalają na zrealizowanie marzenia
o powielaniu takiego obrazu.
Dialog z życiem można prowadzić
na różnych płaszczyznach, także na
poziomie sztuki. To nie jest tylko ucieczka
od prozy codzienności, próba uwolnienia
się od przyziemnych zdarzeń.
Ostatecznym celem tych działań
jest zbliżenie się do Tajemnicy,
a równocześnie poznanie
oraz doskonalenie siebie.
W przypadku Anny Marii Jurewicz cała
Jej rzeczywistość artystyczna jest już
bardzo spójna, wyjątkowo dojrzała,
wsparta szerokim kontekstem
filozoficznym. Na szczęście nie pozostaje
też wolna od spontaniczności i tkwiącej
w tle "przewrażliwości".
Dariusz Leśnikowski
|
|
|