|
|
Wiesław Haładaj »
GRAFIKA
Droga do samopoznania
Twórczość Wiesława Haładaja jest w pewnym sensie
próbą stworzenia własnej filozofii człowieka. Będąc wynikiem
osobistych poszukiwań, prowadzi do odkrycia
prawdy o sobie samym, do otwarcia świadomość na to,
kim naprawdę jesteśmy i co jest celem naszego życia.
Mimo, że forma, jaką przybiera ta refleksja, jest bardzo
indywidualna i budząca czasem konwencjonalne skojarzenia,
to omawiana postawa twórcza odnosi się do
sfery idei i wyobrażeń najbardziej ogólnych, określających
miejsce człowieka w świecie i sens jego egzystencji.
Poszukiwania opierają się na powrocie do podstawowych
doświadczeń i wiodą do ustalenia prawdziwych relacji
między człowiekiem i światem, innych niż te, które stanowią
jedno z podstawowych założeń tradycji cywilizacji
zachodniej. W rozważaniach Wiesława Haładaja człowiek
jest częścią Wszechświata, z którym powinien umieć
współistnieć, a którego rozmaite elementy są rozproszone
także w każdym z nas. Fenomen ten jest jak tkanka
scalająca nasze życie. Obejmuje wszystko: byty fizyczne
i duchowe, to, co organiczne i nieorganiczne, przedmioty
i ludzi, działania i ich skutki, tym samym także przeszłość,
teraźniejszość i przyszłość. Pozorne przeciwieństwa łączy
w harmonijną całość.
Artysta odwołuje się do świadomości kosmicznej, która
skupia się na poszukiwaniu dróg odzyskania utraconej
harmonii człowieka z Wszechświatem. Człowiek wydaje
się wtedy do niego w pewien sposób podłączony; próba
wizualnego wyrażenia tego fenomenu przybiera w twórczości
formę niemal dosłownej biologicznej więzi, organicznych
powiązań z duchem i materią Wszechświata.
Wykreowane wizje mają swe źródło w imaginacji i wrażliwości
artysty. Rozmaite składniki obrazowe prac Wiesława
Haładaja, to w jakich pozostają do siebie relacjach wskazują
na różnorodność przejawów egzystencji i ich naturę.
Te najczęściej nachodzą na siebie, przenikają się, przysłaniają
inne, budują całości z innych mniejszych, modułowych elementów.
Często multiplikowane i powiększane kryją się
za gęstwiną splątanych i odznaczających się przy tym
rodzajem spektakularnej dekoracyjności quasi-biologicznych
form.
Bieg ich włókien wyznaczają najczęściej ukośne dukty,
ale w wielu pracach z ostatnich lat, zarówno tych, które
zawierają mocmo wyeksponowane motywy figuralne
jak i tych, które zbliżają się charakterem do kompozycji
abstrakcyjnych linia staje się czasem bardziej ozdobna,
swobodna. Kreska przypomina secesyjną: giętką, płynną
i ruchliwą. Jest nie tylko bardziej dekoracyjna, ale też bardziej
organiczna, nie tylko poprzez swój wygląd, charakter,
ale i wzmożoną biologiczną witalność.
Artysta kreuje sytuację, w której nasz wzrok jak wziernik
zagłębia się w gęstą strukturę materii i, pokonując
warstwę po warstwie, posuwa się naprzód. Próbuje
dotrzeć do sedna, bez gwarancji, że ujrzy istotę rzeczy.
Elementy figuralne przedzierają się nieraz ku nam przez
te warstwy z mozołem. Niektóre wyglądają, jakby same
były złożone z włókien. Czasem bardzo trudno odnaleźć
ukrytą formę. Istotne motywy bywają zrazu nieuchwytne,
jak wizerunki w stereogramach, łamigłówkach optycznych;
niektóre kompozycje zdradzają swoje tajemnice
dopiero po bardzo wnikliwym i wielokrotnym oglądzie
składników obrazu.
Postrzegane z tradycyjnej perspektywy ujawniają także
inny, być może bardziej tradycyjny, metaforyczny sens.
Mówią o złożoności człowieczej natury, o skomplikowanej
strukturze ludzkiej psychiki. Trudno uchwycić obraz
jej całości, zwłaszcza, że funkcjonuje ona jak twarze
z dzieł łódzkiego artysty w sieci uwikłań nie tylko swej
wewnętrznej natury, ale też i zewnętrznych relacji czy
kontekstów.
Czasem dwa, a czasem więcej wizerunków twarzy składa się
na jedną, akcentując nie tylko złożoność i niejednoznaczność
całego bytu, ale także, w węższym zakresie, złożoność
fenomenu człowieczeństwa. Czy zatem oglądamy prawdziwe
oblicza? A może to jedynie ich pozór? Przypominają
one w dużej mierze o przemijaniu, o upływie czasu, ale
też i o przemienności oraz wymianie form egzystencji,
wywołują problemy eschatologiczne.
Poszukiwania twórcze Wiesława Haładaja odbywają się przy
tym w poczuciu wiecznego, głęboko doświadczanego
paradoksu, jakim jest tajemnica sensu istnienia
przemijających pojedynczych istnień w kontekście
wieczności i nieskończoności świata. Stąd powracający
w twórczości artysty motyw pojawiania się i znikania
ujrzanych kiedyś obrazów, powtarzalności świadectw
i przejawów egzystencji, ale też dojmujące wrażenie pozoru,
subiektywności doświadczanych fenomenów.
By uzyskać prawdziwy, pierwotny obraz jednostki należy
odrzucić nie tylko wszystkie kostiumy uszyte z obcych
kontekstów i ocen, ale także własne wyobrażenia o sobie.
Wtedy dopiero, jak podkreśla artysta, możemy dotrzeć
do czystego ego, odsłaniającego się w procesie pozbywania
się tego, co sztuczne, zbędne i zakłamujące obraz.
Zewnętrzne i wewnętrzne w człowieku może stać się
jednością.
Doświadczenie siebie jako części świata staje się punktem
wyjścia w procesie rozwijania świadomości typowej
dla tradycji kultur Wschodu. To świadomość planetarna,
której przeciwieństwem jest określanie się przez uczestnictwo
w takich będących paradygmatami kultury Zachodu
zdefiniowanych i często zamkniętych całościach
społecznych jak naród, państwo, organizacja polityczna
czy wyznaniowa (Aldona Jawłowska).
Proces samopoznania w procesie twórczym, który podjął
Wiesław Haładaj, ma charakter medytacji i posiada wymiar
wręcz religijny. Można go określić jako duchową drogę
własnego rozwoju, wiodącą do osiągnięcia wewnętrznego
spełnienia. Podstawą staje się w dużej mierze doświadczenie
egzystencjalne, prerefleksyjne, a nie tylko poznanie
przez zmysły i rozum. Chodzi o to, by doświadczyć, dotknąć
bezpośrednio, a nie jedynie ogarnąć myślą.
Stąd
także liczne rygory, jakie narzuca sobie artysta, realizując
wielkoformatowe dzieła, wypełnione gęstym szrafowaniem,
będące efektem żmudnej, podobnej do kaligraficznej,
klasztornej w charakterze pracy, stąd próba pogłębiania
refleksji w dziełach powtarzających wybrane tematy,
jakby w procesie nieustannego doskonalenia, stąd także
wybór techniki prostej, ale uczciwej i bezpośredniej.
Prace Wiesława Haładaja imponują niebywałą perfekcją
techniczną. Efekt wynika z rzetelności roboty, która nie
zmierza jedynie do osiągnięcia doraźnego, łatwego
efektu, nie szuka przypadkowych rozwiązań, lecz konsekwentnie
i planowo kształtuje misterną i spójną tkankę
dzieła. Jest to praca nacechowana ogromną precyzją
i samodyscypliną.
Choć Wiesław Haładaj uprawia także malarstwo oraz rysunek,
to najgłośniej wyraża się przede wszystkim na płaszczyznach
wyjątkowych wziąwszy pod uwagę i rozmiar,
i efekt artystyczny grafik (głównie linorytów, ale też prac
wykonanych w technice suchej igły). Motywy figuratywne
powstają dzięki precyzyjnie wyciętym i odbitym na
kalkach lub na papierach liniom. Ich kompozycje same
w sobie mogą być traktowane często jako abstrakcyjne
wariacje plastyczne.
Dla odczucia formy i osiągnięcia jej wyrazistości za pomocą
ekspresyjnego cięcia łódzki artysta wykorzystuje
zazwyczaj matryce o dużych powierzchniach. Twórca
powiększa szczegóły czasem do ponadnaturalnych
rozmiarów i pozwala nam na zbliżenie się do obiektu.
Odbitki wciągają wzrok widza w głąb naładowanych
energią obrazów.
Bo też szczególne wrażenie robi na odbiorcy przede
wszystkim sposób kreowania przestrzeni w grafikach
Wiesława Haładaja. Wielopłaszczyznowa struktura buduje
ogromną głębię obrazu. Pozwala to na konstruowanie
rozmaitych relacji pomiędzy formami egzystencji
powołanymi do życia przez twórcę. Artysta skutecznie
pokonuje wrodzoną płaskość linorytu. Przestrzenność
wzmacmiają nie tylko zabiegi podejmowane w strukturze
matrycy. Duży wpływ na kreowanie tego efektu ma także
wybór podkładu pod druk oraz sposób eksponowania
prac. Wykorzystanie kalki giętkiej, żywej, nieustannie
pracującej, nie dającej się okiełznać nawet przez szybę
antyramy wspomaga budowanie wrażenia trójwymiarowości
obrazu i efektu odejścia formy plastycznej od
płaszczyzny.
Twórczość Wiesława Haładaja wydaje się być odporna na
oddziaływanie mód i trendów. Na tle innych współczesnych
manifestacji artystycznych wyraźnie się wyróżnia.
Przywołuje trudne problemy, zmusza nas do porzucenia
także i odbiorczych przyzwyczajeń, narzucających
tradycyjne interpretacje.
Charakterystyczna, poruszająca poetyka dzieł Wiesława
Haładaja wynika ze sposobu, jaki przyjął na dotarcie do
odpowiedzi na istotne egzystencjalne pytania: o sens
i esencję naszego bytu, o naturę człowieka i jego tożsamość.
To z pewnością także odpowiedź samego twórcy
na potrzebę zrozumienia własnego losu.
Dariusz Leśnikowski
KATALOG
|
|
|
|